نگاهی به بازار هیدروکلوئیدها
تاریخ انتشار:01/06/12

نگاهی به بازار هیدروکلوئیدها

اندازه بازار جهانی هیدرکلوئیدها  ۵.۲ میلیون تن و به ارزش ۸.۷ میلیارد دلار برآورد شده است، (سال ۲۰۲۱ – بدون محسوب چین).

تخمین زده‌ می‌شود که مجموع ارزش بازار جهانی هیدروکلوئیدها در همه کاربردها، مواد غذایی، صنعتی و

میدان نفتی، کمتر از ۲۳ میلیارد دلار نباشد که حدود ۲.۶ برابر بازار صنایع غذایی است.

با توجه به افزایش قیمت بسیاری از صمغ‌ها، حتی تا دو و سه برابر شدن قیمت در سال جاری، یقینا در پایان سال ۲۰۲۲، برآوردهای ارزش بازار هیدروکلوئیدها  بسیار بالاتر خواهد بود.

 به عنوان مثال در سال ۲۰۲۱ متوسط ​​قیمت هر کیلوگرم صمغ زانتان در سال  ۱۰.۱ دلار  بود که به تا نیمه سال ۲۰۲۲ به میانگین ۱۳.۶ دلار به ازای هر کیلوگرم رسید. البته گریدهای غربی زانتان می تواند به ۱۷ دلار به ازای هر کیلوگرم برسد (البته در صورت امکان تأمین در بازار چالشی سال جاری).

ژلاتین، نشاسته و پکتین ۵۵٪ از ارزش بازار را در اختیار دارند.

 نشاسته با تقریبا با ۱.۷ میلیون تن، هنوز بر جهان هیدروکلوئید غالب است.

 با این حال، زنجیره تامین نشاسته در ۱۸ ماه گذشته با چالش های قابل توجهی روبرو بوده است.

ژلاتین حجم‌ مصرفی بسیار کناری از نشاسته دارد، اما دارای ارزش دلاری تقریبا یکسان با نشاسته می‌باشد.

 پکتین و زانتان نیز هر کدام دارای ارزش بالای یک میلیارد دلار هستند، اما حجم مصرفی بسیار کمتری نسبت به نشاسته یا ژلاتین دارند.

 باید اضافه کنیم که در سال جاری تغییرات قابل توجهی در رتبه بندی ارزش بازار رخ داده است. میانگین قیمت LBG  در سال گذشته، ۴۹.۳ دلار به ازای هر کیلوگرم بود که ارزشی حدود ۷۰۵ میلیون دلار را به خود اختصاص داده بود (در حالی که فقط ۰.۶٪ حجم بازار هیدروکلوئیدها را دارا بود)، اگر قیمت‌ LBG در سال ۲۰۲۲ که نزدیک به ۸۰ دلار در کیلوگرم است اعمال شود، ارزش بازار LBG برای حجم مشابه سال قبل به ۱.۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.

بنابراین، در انتهای سال جاری، جدول ارزش‌گذاری جهانی و رتبه‌بندی بازار هیدروکلوئیدها تغییرات قابل توجهی خواهد کرد.

متأسفانه، برای تولیدکنندگان صمغ، گوار هنوز یکی از کم ارزش‌ترین هیدروکلوئیدها است.

ارزش یا اندازه بازار گوار تنها ۱۲۸ میلیون دلار است.

کشاورزان و فرآورندگان مجبور به جذب افزایش هزینه‌ها از جمله تورم (تجهیزات، نیروی کار و هزینه انرژی) اشده‌اند که با احتساب این شرایط انتظار می‌رود که قیمت های فعلی گوار در طولانی مدت پایدار نباشند..

در ۵ سال پیش‌ رو میانگین کلی نرخ رشد هیدروکلوئیدها، حدود ۳.۵ درصد خواهد بود.

  سریعترین رشد هیدروکلوئیدها متعلق به صمغ ژلان و متیل سلولز به ترتیب ۸.۵٪ و ۶.۸٪ خواهد بود. این نرخ های رشد بالا تا حدی به دلیل حجم نسبتا کم و تا حدی به دلیل تقاضای زیاد در فرمولاسیون های گیاهی است. متیل سلولز یک ماده اولیه کلیدی در فرمولاسیون‌های گوشت‌های گیاهی است در حالی که ژلان در نوشیدنی‌های لبنی و شیرهای گیاهی و‌همین‌طور نوشیدنی‌هایی با ذرات معلق میوه و سبزیجات، جایگاهی ویژه پیدا کرده است.

اگر رونق بازار پروتئین‌های گیاهی با نرخ‌های فعلی ادامه یابد، تولیدکنندگان صمغ‌ها نیاز به افزایش ظرفیت خواهند داشت.

 در حال حاضر گسترش ظرفیت تولید صمغ ژلان از در بین تامین کنندگان فعلی حال افزایش است و

 ورود حداقل یک تامین کننده جدید اروپایی، مستقر در سوئیس به نام Jungbunzlauer به شرایط تامین کمک خواهد کرد. همچنین سه پروژه جدید چینی هم در حال انجام است که به سهولت تأمین کمک خواهد کرد.

آینده بازار هیدروکلوئیدها تضمین شده است. بافت یک جنبه اساسی و مهم غذا است. رنگ ها

 و طعم ها به راحتی توسط مصرف کنندگان شناسایی و ارزیابی می شوند.

بافت برای مصرف‌کننده یک شاخصه کیفی "زیر رادار" است،

با این وجود، مصرف کنندگان نسبت به تغییر بافت بسیار حساس هستند که تأثیر قابل توجهی بر انتشار یا آزادسازی طعم و حس دهانی دارد. بافت اغلب «نپسندیدن» مصرف کننده را تعریف می کند تا ترجیح مصرف کننده!

جنبش اجتماعی رشد غذاهای گیاهی و همین‌طور افزایش تقاضا برای موادغذایی سلامت محور، فقط می تواند به معنای خبر خوب برای دنیای بافت و‌‌ در نتیجه بازار هیدروکلوئیدها باشد.

 روزهای طلایی ژلان

بیش از 40 سال از زمانی که صمغ ژلان توسط شرکت Kelco Div آن زمان به بازار معرفی شد می گذرد (در حال حاضر CP Kelco).

با وجود راه سخت و طولانی،‌ به نظر می‌رسد که روزهای طلایی ژلان فرا رسیده است.

در سال‌های گذشته، ما مدعی بودیم که صمغ زانتان در عموم برچسب‌های غذایی دیده می‌شود، به نظر می‌آید که این روزها ژلان بخش قابل توجهی از این فضا رو اشغال می‌کند!

در تصاویر زیر چند نوشیدنی میبینید که در روی برچسب آنها، ژلان دیده می‌شود.

نگاهی به بازار هیدروکلوئیدهاgellan gum


تصویر اول نوشیدنی از کشور ویتنام است که توانایی عالی ژلان در تعلیق ذرات خوراکی در نوشیدنی  را نمایش می‌دهد:

 

 
   


تصویر بعدی، شیر بادام از برند الپرو‌ (بخشی از Danone) می‌باشد:

 

آینده بازار

به علاوه رشد حجمی و ارزشی بازار هیدرکلوئیدها، از دیگر تغییرات استراتژیک این بازار می‌توان به ورود شرکت‌های طعم و عطر (اسانس) به این بازار اشاره کرد.

تا همین اواخر تصور بر ابن بود که اسانس‌ها یا طعم‌دهنده‌ها مواد اولیه‌ای بسیار تخصصی‌تر هستند و در نتیجه حاشیه سود بزرگتری نسبت به هیدروکلوئیدها دارند.

  ظاهراً شرکت‌های عطر و طعم، پتانسیل رشد خوبی را در هیدروکلوئیدها مشاهده می‌کنند. در سال ۲۰۱۹، IFF با خرید DuPont Health & Nutrition تبدیل به بزرگترین شرکت هیدروکلوئیدی در جهان شد.

دوپونت خود‌ شامل شرکت‌های هیدروکلوئید Danisco، FMC و Dow بود که هر کدام به تنهایی غول هیدروکلوئیدی بودند.

 در حال حاضر، Firmenich، یکی دیگر از شرکت‌های اصلی طعم دهنده در جهان، با DSM یک تولید کننده عمده پکتین ادغام شده است، معامله‌ای در طی سه ماه اول ۲۰۲۳ تکمیل خواهد شد.

 با توجه به این اکتساب یا ادغام‌ها در بازار، چند سال پیش رو، زمان بسیار جالبی برای مشاهده نوآوری‌ها در دنیای هیدروکلوئیدها خواهد بود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.