مصاحبه با احسان مسعودی مدیر بازرگانی گروه رحمانی
مصاحبه با احسان مسعودی مدیر بازرگانی گروه رحمانی
تاریخ انتشار:01/02/20

مصاحبه با احسان مسعودی مدیر بازرگانی گروه رحمانی

تضمین کیفیت در گروه رحمانی: به گفته احسان مسعودی مدیر بازرگانی گروه رحمانی، کیفیت، یکی از رسالت‌های گروه رحمانی است که در تمام زنجیره تأمین محصولات آن، از تأمین مواد اولیه و فرایند تولید تا عرضه و صادرات، وجود دارد. وی در گفتگو با مجله میکروسکوپ درباره چگونگی تضمین کیفیت در گروه رحمانی توضیح داد: مواد اولیه، تولید، بسته‌بندی و توزیع در گروه رحمانی همگی استانداردهای بالایی دارند. این استانداردها بین‌المللی و مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ایران و از بالاترین و سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای جهانی هستند.

نسل اول گروه رحمانی فعالیت خود را حدود 145 سال پیش با صادرات کشمش آغاز کرد و به دنبال آن با خرید باغ‌های کشمش در مراغه صادرات خود را گسترش داد. امروز با داشتن شرکت‌های زیرمجموعه‌ای چون مانی و کاریز، توانسته با تولید و صادرات محصولات مختلفی چون انواع خشکبار به‌صورت مخلوط و یا تک، عسل، آب‌میوه و محصولات سلامت‌محوری چون انواع دم‌نوش‌ها، نات‌بارها و پوره میوه به بیش از 90 کشور دنیا، یکی از صادرکنندگان نمونه کشور باشد. راز موفقیت گروه رحمانی به گفته مدیر بازرگانی این گروه، کیفیت بالای محصولات آن است.

به گفته احسان مسعودی مدیر بازرگانی گروه رحمانی، کیفیت، یکی از رسالت‌های گروه رحمانی است که در تمام زنجیره تأمین محصولات آن وجود دارد. وی در گفتگو با مجله میکروسکوپ درباره چگونگی تضمین کیفیت در گروه رحمانی توضیح داد: مواد اولیه، تولید، بسته‌بندی و توزیع در گروه رحمانی همگی استانداردهای بالایی دارند. این استانداردها بین‌المللی و مورد تأیید وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ایران و از بالاترین و سخت‌گیرانه‌ترین استانداردهای جهانی هستند.

 

صادرات، دلیل اصلی کیفیت بالای محصولات رحمانی

او صادرات را دلیل اصلی رعایت این استانداردهای سخت‌گیرانه دانست و توضیح داد: برای حضور در بازارهای جهانی و رقابت با بزرگان دنیا، لازم است محصولات از کیفیت بالایی برخوردار باشند در غیر این صورت هرگز مجوز ورود به کشورهای اروپایی را دریافت نمی‌کنند.

 

پایش از مزرعه تا سفره

مسعودی کلید تضمین کیفیت محصولات رحمانی را در پایش کل زنجیره تأمین دانست و گفت: تمامی مواد اولیه با حساسیت بالایی انتخاب و خریداری می‌شوند. به‌عنوان‌مثال برای خرید میوه‌ای که تبدیل به پوره برای کودکان و نوزادان می‌شود، متخصصان کشاورزی گروه رحمانی، از باغ‌های میوه بازدید و آن‌ها را قبل از باردهی اجاره می‌کنند تا بتوانند روی سموم مصرفی، کودهای مورداستفاده و کیفیت محصول نهایی نظارت کافی داشته باشند. تنها با استفاده از مواد اولیه سالم و باکیفیت می‌توان انتظار محصولی باکیفیت بالا را داشت. کارخانه گروه رحمانی دارای تمامی استانداردهای روز دنیا مانند FSSC و سایر استانداردها است ازاین‌رو کل فرایند تأمین مواد اولیه، فرآوری و تولید، کیفیت تضمین می‌شود. دستگاه آلات فرآوری، تولید و بسته‎‌بندی نیز همگی بر اساس استانداردهای ویژه خریداری و راه‌اندازی می‌شوند.

وی با اشاره به رویه‌های خاص تأمین نیروی انسانی افزود: در مورد آموزش‌وپرورش نیروی انسانی نیز در گروه رحمانی استانداردهای بالایی وجود دارد. این شرکت به‌اتفاق 10 شرکت داخلی و بین‌المللی دیگر گروهی ایجاد کرده‌اند تا در آن بتوانند نیروهای علاقه‌مند و بااستعداد را شناسایی و کمک کنند تا رشته و حوزه موردعلاقه خود را در میان شرکت‌های گروه پیدا کنند و استعدادهای خود را در آن مسیر پرورش دهند. بدین ترتیب شرکت رحمانی برای پرورش نیروهای انسانی موردنیاز خود از ابتدا برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

باخت کیفیت مواد اولیه داخلی در رقابت با انواع خارجی

مسعودی با اشاره به میزان بالای واردات مواد اولیه علی‌رغم مشکلات زیاد واردات در دوران تحریم عنوان کرد: بسیاری از مواد اولیه و اقلام بسته‌بندی از منابع خارجی تأمین می‌شود زیرا کیفیت انواع مشابه داخلی آن هنوز به‌اندازه کافی بالا نیست.

 

صادرات کالای ایرانی به نام کشورهای دیگر

مدیر بازرگانی گروه رحمانی درباره سختی صادرات در دوران تحریم توضیح داد: صادرات کالای تولید ایران به کشورهای اروپایی به دلیل تحریم‌ها بسیار سخت و مشکل و انتقال ارز و همچنین دریافت ارز حاصل از صادرات نیز با مشکلاتی همراه است. به همین دلیل گروه رحمانی مجبور شده است کالای خود را از طریق ایجاد دفتر، کارخانه و انبار در اروپا صادر و به آن بازار معرفی کند. این مشکل همه تولیدکنندگان داخلی است و بسیاری برای ادامه صادرات مجبور به استفاده از واسطه‌های تجاری شده‌اند که قطعاٌ هزینه دارد.

 

محصولات سلامت‌محور نیاز به فرهنگ‌سازی و معرفی بیشتری دارند

مسعودی در خصوص بازار محصولات سلامت‌محور گفت: این محصولات در ایران در حال معرفی و شناخته شدن هستند. گرچه مصرف آن‌ها افزایش‌یافته، هنوز بازارشان محدود است؛ زیرا عدم برآورده شدن نیازهای اولیه تمام اقشار جامعه از یک‌سو و عدم معرفی کافی و مناسب این قبیل محصولات مختلف از سوی دیگر باعث شده است که مردم اطلاعات کافی در انتخاب محصولات سلامت‌محور را نداشته باشند و اولویت آن‌ها نباشد. البته که تولید یک محصول باکیفیت قطعاٌ هزینه‌هایی دارد، به‌ویژه محصولاتی که عمده مواد اولیه آن‌ها وارداتی است بنابراین تا حدودی با محصولات دیگری که هزینه تولید پایین‌تری دارند قابل‌رقابت نیستند.

وی سپس درباره راهکارهای ترویج فرهنگ مصرف محصولات سلامت‌محور بیان داشت: مخاطبان این محصولات بیشتر والدین هستند که باید تشویق شوند محصولات سالم را برای مصرف فرزندانشان انتخاب کنند و حاضر باشند برای آن هزینه بپردازند. تبلیغ این محصولات باید به‌درستی و با ابزار مناسب انجام شود. قطعاٌ تنها نوشتن این‌که محصولی صد درصد طبیعی است روی بیلبوردهای تبلیغاتی کافی نیست چون والدین بیشتر آن را جنبه تبلیغی می‌دانند و باور نمی‌کنند.

 

شناساندن محصولات باکیفیت ایرانی در داخل و خارج

مدیر بازرگانی گروه مسعودی در انتها با اشاره به چشم‌انداز این گروه برای پوشش بازار داخلی و گسترش صادرات گفت: برخی محصولات گروه رحمانی تا پیش‌ازاین تنها صادر می‌شدند اما از ابتدای سال 1400، سیاست‌های گروه بر پوشش بازار داخلی علاوه بر صادرات گذاشته شده است و بنابراین تلاش بسیار شده تا این محصولات علی‌رغم هزینه‌های بالایی که صرف تضمین کیفیت و بسته‌بندی آن می‌شود، در بازار داخلی قیمت رقابتی داشته باشند. در مورد صادرات چشم‌انداز این گروه رسیدن به بالای 100 کشور برای صادرات و معرفی محصولات به نام ایران در قدم‌های بعدی است.

نظرات کاربران

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.