نیاز صنایع روغن خوراکی به واردات مواد اولیه
تاریخ انتشار:00/01/22

نیاز صنایع روغن خوراکی به واردات مواد اولیه

 

محمد جعفری گفت: برای تولید ۸۰ درصدی نیاز روغن‌کشور به برنامه‌ریز‌ی ۳ تا ۵ ساله احتیاج داریم.

 

دبیر انجمن صنایع روغن‌کشی گفت: بخش عمده صنایع روغن‌کشی کشور به واردات وابسته است که همین امر موجب اختلال در عرضه این محصول در بازار شده است. وی ادامه داد: سیاست‌های دولت هر از گاهی بازار را دچار نوسان می‌کند و با اعلام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از یارانه روغن و افزایش تقاضا، بازار به یک‌باره دچار التهاب شد.

محمد جعفری با اشاره به سیاست‌های میان مدت برای دستیابی به خود اتکایی در کاشت دانه‌های روغنی گفت: با حمایت دولت از این بخش و انعقاد کشت قراردادی با کشاورزان درصدد هستیم بازار داخل را به آرامش برسانیم که این مستلزم رفع مشکلات فروش کشاورزان، ایجاد صرفه اقتصادی محصول و اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای است.
 
وی خاطرنشان کرد تا رسیدن به خودکفایی کامل، نیاز به واردات به منظور تنظیم بازار است، تا جایی که به تولید‌کنندگان ضربه اقتصادی وارد نشود. دبیر انجمن صنایع روغن‌کشی یاد آور شد متغیر‌های تاثیر گذار در بازار توزیع باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد و متناسب با آن برنامه‌ریز‌ی استراتژیک صورت گیرد.
 
وی میزان تولید دانه‌های روغنی داخل در سال گذشته را ۹۲۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با توجه به نیاز کشور ما فقط قادر به تامین ۱۰ درصد بازار بودیم.

 

نظرات کاربران

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.