میکروبیوم انسان چیست؟درباره تریلیون ها میکروارگانیسم موجود در بدن خود بیشتر بدانید.
میکروبیوم انسان چیست؟درباره تریلیون ها میکروارگانیسم موجود در بدن خود بیشتر بدانید.
تاریخ انتشار:01/04/22

میکروبیوم انسان چیست؟درباره تریلیون ها میکروارگانیسم موجود در بدن خود بیشتر بدانید.

هر کجا برای زندگی بروید، تریلیون ها میکروارگانیسم با شما همراه می شوند. میکروبیوم انسان مجموعه‌ای از میکروارگانیسم‌هاست که می‌توانند در تمام سطوح بدن ما، به ویژه در دهان، روده و واژن، و همچنین پوست و چشم‌ها یافت شوند.

میکروبیوم انسان شامل قارچ‌ها، مخمرها، آرکیا و ویروس‌ها است، اما بیشتر از باکتری‌ها تشکیل شده است. یک انسان به طور متوسط ​​38 تریلیون سلول باکتریایی دارد و 97 درصد از این باکتری ها در روده بزرگ زندگی می کنند.

میکروبیوم انسانی شما به اندازه اثر انگشت منحصر به فرد است.

افراد مختلف دارای مجموعه‌های متفاوتی از میکروارگانیسم‌ها هستند، تقریباً مانند اثر انگشت. ۴ انسان بالغ روی هم رفته تعداد سلول‌های باکتریایی بیشتری نسبت به سلول‌های انسانی دارد. جالب است بدانید باکتری هایی که با خود حمل می کنید، حاوی ژن های بسیار بیشتری نسبت به شما هستند.

پروبیوتیک ها و میکروبیوم روده

میکروبیوم روده بسیار پیچیده است و بیش از 5000 گونه باکتری در روده وجود دارد.

چگونه میکروبیوم روده کلید سلامتی است

میکروبیوم روده برای سلامت کلی بدن انسان مهم است زیرا از سلامت روده و ایمنی بدن و متابولیسم آن حمایت می کند و همچنین ممکن است بر محور روده-مغز تأثیر بگذارد.

 میکروبیوم روده به شما کمک می کند تا یک سیستم ایمنی متعادل را ایجاد و حفظ کنید و به حمایت از یکپارچگی سد روده کمک می کند.

میکروبیوم انسان مدام در حال تغییر است
 
میکروبیوم شما از بدو تولد شروع به تشکیل می‌کند، و در ابتدا تحت سلطه بیفیدوباکتری‌ها قرار می‌گیرد. به تدریج که غذای جامد  مصرف می شود، میکروبیوم شروع به توسعه به سمت نوع بالغ‌تر می‌کند.
 
میکروبیوم بالغ با تنوع وسیعی از میکروارگانیسم ها مشخص می شود، اما با افزایش سن، تنوع کاهش می یابد و لاکتوباسیل ها و بیفیدوباکتری ها کمیاب می شوند.
 
 
چگونه سبک زندگی ممکن است بر میکروبیوم انسان تأثیر بگذارد
 
میکروبیوم در طول زندگی پویا است و تحت تأثیر عوامل سبک زندگی است. در افراد سالم، میکروبیوم متعادل و در نتیجه  بدن در وضعیت سالمی می باشد. در طول چالش‌ها، میکروبیوم ممکن است نامتعادل شود و مکمل‌های پروبیوتیک جهت پشتیبانی میکروبیوم بدن پیشنهاد می شود.
 
 
میکروبیوم روده در مراحل مختلف زندگی
 
میکروبیوم روده نوزاد
شکل‌دهی میکروبیوم ما از بدو تولد شروع می‌شود، جایی که نوزاد باکتری‌ها را از مادر به ارث می‌برد، به‌ویژه در طول زایمان طبیعی. در ماه‌های اول زندگی، بیفیدوباکتری‌ها تمایل دارند بر میکروبیوتا تسلط داشته باشند، اما نوسانات زیادی را می‌توان مشاهده کرد. میکروبیوم اولیه عملکردهای مهمی برای رشد سیستم ایمنی، متابولیک و عصبی نوزاد، که بر سلامت و شادابی کودک تأثیر می گذارد، اما اثرات سلامتی درازمدت نیز دارد.
 
میکروبیوم روده بزرگسالان
در بزرگسالان، میکروبیوم به طور کامل ایجاد شده است و با غنا و تنوع زیادی از باکتری‌های موجود مشخص می‌شود. هر فرد مشخصات میکروبیوتای خاص خود را دارد. حفظ یک سیستم ایمنی سالم.  میکروبیوم بزرگسالان نسبتاً پایدار است، اما به سبک زندگی حساس است.
 
میکروبیوم روده در دوران بارداری
در دوران بارداری، سطح پروژسترون افزایش می یابد و این هورمون غنای باکتریایی روده را کاهش می دهد. همچنین بیفیدوباکتری ها و دیگر انواع خاصی از باکتری ها را تحریک می کند.  فعل و انفعالات ایمونولوژیک نزدیک بین مادر و فرزندانش به این معنی است که این باکتری های مفید بر رشد ایمنی جنین تأثیر می گذارند. 
 
میکروبیوم روده در سالمندان
میکروبیوتای روده افراد مسن کاهش تنوع باکتریایی،  جابجایی در گونه غالب و کاهش میکروارگانیسم‌های مفید مانند لاکتوباسیل‌ها و بیفیدوباکتری‌ها را نشان می‌دهد.