تولید میلک شیک (Milk Shake) خرمالو با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا
تاریخ انتشار:99/10/02

تولید میلک شیک (Milk Shake) خرمالو با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا

گروهی از محققین دانشگاه  Politècnica de València  میلک شیک خرمالو جدیدی را با قابلیت آنتی اکسیدانی بالا تولید نمودند. خرمالو به دلیل دارا بودن تانین و کاروتنویید از منابع مهم آنتی اکسیدانی به حساب می آید. بر طبق آزمایشات صورت گرفته یک عدد از این شیک ها می تواند محتوی مقدار برابر کاروتنویید با یک خرمالو کامل باشد.

کلید تولید نوشیدنی با این خصوصیت، تکنیک فشار هیدرو استاتیک بالا (HHP) در فرآوری میوه است. این تکنیک طول عمر خرمالو را افزایش می دهد و یک غذای جدید با ارزش غذایی بالا تولید می نماید.

Amparo Quiles محقق گروه  Microstructure and Food Chemistry دانشگاه Politècnica de València  معتقد است که HHp به عنوان یک تکنولوژی غیر حرارتی کیفیت خرمالو را حفظ می نماید و امکان استخراج ترکیبات زیست فعال نظیر کاروتنویید ها و تانین ها را فراهم می سازد که در نتیجه باعث افزایش قابلیت آنتی اکسیدانی می شود.

 به هر حال کاربرد تکنیک های فشار بالا به محققین اجازه می دهد که محصولی پایدار و مناسب با نیازهای مصرف کننده تولید نمایند که حتی بهتر از کاربرد تکنیک هایی نظیر پاستوریزاسیون است.

علاوه بر این، طبق تحقیقات، وجود کاروتنوییدها در یک رژیم غذایی می تواند منجر به کاهش خطر بیماری هایی نظیر سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های مرتبط با بینایی خصوصا در افراد کهنسال شود.

علی رغم فواید کاربردی و تغذیه ای، تحقیقات بر روی مقرون به صرفه و اقتصادی بودن برای ورود به بازار نیز انجام شده است که کلید آن نیز فراوری محصول با تکنیک فشار بالا است.

Amparo Quiles معتقد است که خرمالو به عنوان یک میوه فصلی نمی تواند در سراسر سال تولید شود ولی با استفاده از این تکنیک، امکان مصرف آن در طول سال با حفظ خصوصیات مهیا می شود. خرمالو می تواند به تنهایی یا به عنوان جزیی از فرمولاسیون شیک(Shake)  مورد مصرف قرار گیرد.


 

نظرات کاربران

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.