چرا کارناوباکس یک افزودنی غذایی جذاب است؟
تاریخ انتشار:01/05/12

چرا کارناوباکس یک افزودنی غذایی جذاب است؟

کارنوباواکس Carnauba wax (ٍE903)  موم گیاهی است که از برگ پالم کارناوبای برزیل استخراج می شود.  این واکس در برگ های درخت پالم برزیلی به عنوان یک فیلم محافظ در برابر UV و آب عمل کرده و آنها را از آسیب دمای بالا محافظت می نماید. کارنوباواکس دارای بافت سخت و زرد رنگ است .  موم به طور پایدار برداشت می شود زیرا می توان برگ های نخل را بدون آسیب رساندن به درختان برداشت. برگها خشک شده و کوبیده می شوند، سپس موم توسط دستگاه جدا می شود.

موم کارنوبا حاوی اسیدهای آزاد، الکل های آزاد، هیدروکربن ها و رزین ها است.

استرهای آلیفاتیک توسط کمیته مشترک FAO/WHO در مورد افزودنی های غذایی  JECFA  به عنوان افزودنی  متشکل از اسیدهای زنجیره مستقیم با زنجیره های کربنی زوج از C24 تا C28 و الکل های زنجیره مستقیم با زنجیره های کربنی زوج از C30 تا C34 توصیف می شود. موم کارناوبا به طور کلی ایمن GRAS  شناخته شده است.

واکس کارنائوبا یکی از سخت ترین و با بالاترین نقطه ذوب موم های طبیعی است. موم کارناوبا در دمای اتاق بوی معطر ضعیفی دارد و در حالت مذاب عطری شبیه یونجه دارد. موم کارناوبا در آب نامحلول، در الکل کمی محلول، اما در کلروفرم و اتر  بسیار محلول است.

این موم در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و ویژگیهای منحصر بفرد آن ، این موم را به عنوان یک افزودنی غذایی جذاب می کند. حداکثر مصرف مجاز 200 میلی گرم بر کیلوگرم غذا است. در قنادی موم کارناوبا تا 500 میلی‌گرم بر کیلوگرم و در آدامس تا 1200 میلی‌گرم بر کیلوگرم می‌توان استفاده کرد.

کاربرد کارنوباواکس

  • موم کارناوبا پوششی جذاب و براق در انواع آدامس، پاستیل، دراژه و ... ایجاد می کند و همچنین مانع از ذوب شدن برخی آب نبات ها – مانند M&M’s –  قبل از خوردن می شود.
  • به راحتی و بدون آسیب رساندن به حیوانات ،  می تواند جایگزین موم زنبور عسل شود و Vegan Friendly  به شمار  می آید.
  • کارناوبا در داروسازی  به عنوان پوششی برای قرص ها استفاده می شود.
  • این محصول به عنوان پوشش محافظ و براق کننده  دسرهای  فوری و پوشش میوه ها و سبزیجات مانند خیار و سیب، گلابی و ...کاربرد دارد.
  • موم کارناوبا در اتحادیه اروپا به عنوان افزودنی غذایی E 903 به عنوان ماده لعاب‌دهنده برای مکمل‌های غذایی، محصولات نانوایی با پوشش شکلات، تنقلات، آجیل و دانه‌های قهوه مجاز است.
  • کاربردهای غیرغذایی کارنائوبا شامل لوازم آرایشی و شمع است و خاصیت ضد آلرژن دارد.به عنوان جلادهنده در صنعت خودروسازی به کار می رود.

کارنوباواکس را از کجا تهیه کنم؟

کارنوباواکس یک محصول برزیلی است و معمولابه صورت پودر در بسته های 25 کیلوگرمی وارد کشور می شود. برند تجاری Pontes(Starlight) بسیار مشهور می باشد و سالهاست وارد ایران می شود.

 

کارنوبا وکس پودری Pontes(Starlight)

کارنوبا وکس پودری Pontes(Starlight)

 

 

نظرات کاربران

برای ثبت نظرات، نقد و بررسی شما لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.